Från måndagen den 29 april är styrelsen på plats under samtliga måndagsträffar
2024-04-27
Vi kommer under V 18 att påbörja arbeten med att laga socklar och källartrappor hos er. Arbetena beräknas pågå i omgångar fram till V 45. När vi renoverar källartrapporna kan det innebära att trappan stängs av under några dagar beroende på omfattningen av lagningsarbetena. Mindre bilningsarbeten kan förekomma men det mesta av arbetena kommer att vara s.k. tysta arbeten. Har ni några frågor går det bra att kontakta undertecknad på tfn: 070-422 52 80. Hälsningar Stefan Eurenius Saltsjö Design AB
2024-04-27
Med start under v.20 påbörjas stamspolning av de vertikala stammarna i hela föreningen. Stamspolning utförs med jämna mellanrum för att minimera risk för stopp i avloppen som i sin tur kan leda till vattenskador då det med tiden fastnar fett och smuts på insidan av ledningarna. Styrelsen har givit GG Högtryckstjänst i uppdrag att utföra stamspolningen, den sker etappvis mellan v.20-v.25. en mer detaljerad tidsplan för när de besöker just ert trapphus skickas ut av entreprenören inom kort.
Kan du inte vara hemma på din utsedda dag går det bra att lämna in nyckel på föreningens kontor på Myggdalsvägen 102A. Nyckeln lämnas sedan åter i ert brevinkast/postfack när spolningen är utförd. Det är viktigt att vi får tillträde till samtliga lägenheter för att kunna utföra spolningen. Vid frågor om detta kontakta förvaltningen på Fastighetsägarna Service Mail till Fastighetsägarna Service
Med vänlig hälsning Fastighetsägarna Service Stockholm AB
2024-04-23
HA Ventilation har fått i uppdrag av Brf Sjötungan att utföra den obligatoriska ventilationskontrollen (OVK) som i er förening utförs vart 3:e år. Obligatorisk Ventilationskontroll (OVK) är ett myndighetskrav som är utformat för att säkerställa att vi har god inomhusmiljö i våra bostäder.
De kommer att mäta luftflöden och kontrollera ventilationen i din lägenhet. För att de ska kunna göra en korrekt bedömning av fastighetens ventilationssystem är det viktigt att vi får tillträde till samtliga lägenheter under besiktningstillfället.
Hur kommer de in i lägenheten?
Alternativ 1. Ni är hemma under aviserad tid
Alternativ 2. Lämna nyckeln i föreningens brevlåda på Myggdalsvägen 102A (måndagsträffen)
Nyckeln lämnas tillbaka i brevinkastet senare samma dag om inte annat avtalas. Var noga med att märka upp nyckeln med namn, adress och lägenhetsnummer.
Ytterligare information aviseras direkt av entreprenören ca 2 veckor innan besöket.
Bifogat ser ni en uppskattad tidsplan för när de beräknar besöka just er lägenhet.
Här är uppskattad tidplan, klicka här
Kontrollen kommer att utföras från mitten av juni till början av september med uppehåll i juli
2024-04-15
Tyvärr har vi haft en del utmaningar med de olika betalningsalternativen. Ni som ansökt om E-faktura, men inte mottagit avier på det sättet behöver kontakta Ella på vår hyres- & avgiftsavdelning för att få det åtgärdat för maj/juni. De kommer annars gå ut med e-faktura vid nästa avisering.
Gällande autogiro så har det funnits lite problem med de digitala ansökningarna, de godkändes dessvärre inte automatiskt utan vi fick ordna det manuellt. Tyvärr kan det vara någon som vi har missat och är du drabbad av detta behöver du även i detta fall kontakta Ella på hyres- & avgiftsavdelningen.
Obs! Vid manuella inbetalningar, var noga med att skriva in rätt OCR-nummer för att slippa påminnelseavgifter.
Ni når Ella på denna mailadress: hyresredovisningen.stockholm@fastighetsagarna.se Vi beklagar det inträffade men hoppas kunna hjälpa er att ordna detta så snart som möjligt.
Fastighetsägarna Service
2024-04-11
I slutet av vecka 15 startar vi med ett mindre takarbete på Myggdalsvägen 24. Arbetet beräknas ta 2 - 3 dagar att utföra. Vi arbetar mellan 07.00 – 16:00.
2024-04-09
Alla kärlen är inte tömda. Använd miljöhuset vid M6. Extra tömmning är beställd till måndag
2024-04-05
Parkit Sweden AB tar fr.o.m den 204-04-01 över betallösningen för gästparkeringen samt övervakningen av våra parkeringsplatser. Det blir enklare för våra gäster att betala parkeringsavgiften eftersom Easypark och Parkster införs i hela området. Man betalar antingen via deras appar eller via sms. Betalautomaterna tas bort. Har du ett tillfälligt parkerinstillstånd, så gäller inte det efter 2024-04-01, isf kom in till måndagsträffen. N
2024-04
Tid: Tisdagen den 4 juni 2024 kl 18:30
Plats: Bio Forellen, Tyresö Centrum
Kallelse, Dagordning, Årsredovisning, fullmakt mm kommer i din brevlåda. Välkomna!
2024-04-02
Den är tyvärr altför sliten och länar sig inte att reparera
Vill vi påminna om att dem enda balkoninglasning styrelsen godkänner kommer från NIKA Inglasnng
Öppettider i däckförrådet, C-garaget
Tisdag 26 mars kl. 19.00-19.45
Torsdag 28 mars kl. 19.00-19.45
Lördag 30 mars kl. 15.00-15.45
Tisdag 2 april kl. 19.00-19.45
Torsdag 4 april kl. 19.00-19.45
Lördag 6 april kl. 15.00-15.45
Tisdag 9 april kl. 19.00-19.45
Torsdag 11 april kl. 19.00-19.45
Lördag 13 april kl. 15.00-15.45
Måndag 15 april kl. 19.00-19.45
Respektera att det är dessa tider som gäller. Däckförvaringen är kostnadsfri. Vill man ha personlig service andra tider bör man ha sina däck någon annanstans.
Det har kommit en del frågor kring varför man valt att digitalisera cyklarna och nyttja ett externt bolag för denna hantering. Oron verkar också vara att detta ska bli kostsamt för er medlemmar och vi vill därför gå ut med kompletterande information och besvara dessa frågor. När frågan om årets cykelrensning togs upp tog föreningen in flera förslag samt offerter på detta. Föreningen har upphandlat Cykelrum.se eftersom det visade sig bli en stor kostnadsbesparing mot andra alternativ samt i förhållande till hur man hanterat detta tidigare. Cykelrum.se kan på ett enkelt sätt se vilka cyklar som finns registrerade i föreningen och vilka som kanske glömts kvar eller liknande. De förvarar bortrensade cyklar i 6 månader och hanterar allt med detta. Så det som i en första anblick ses som dyrare har blivit en kostnadsbesparing för alla medlemmar.
Nu är de nya laddboxarna på plats och detta gör att man behöver teckna ett avtal för att kunna ladda sin bil. Debitering, service och underhåll sköts av ett externt bolag.
Har du en plats med laddbox och vill ladda din bil följer du nedanstående steg: Du behöver ha ett giltigt hyresavtal för garageplatsen för att kunna teckna ett avtal för elbilsladdning.
Med vänlig hälsning Fastighetsägarna Service
Ny länk till webbokningen av tvättstugor, gästlägenhet mm
Sista Måndagsträffen för i år är den 18 december. Måndagsträffen har sedan julledigt och öppnar åter den 15 januari 2024. Öppet som vanligt 18.30–19.30 M102A. Från 2024 är styrelsen på plats udda veckor. Många svar på dina frågor finns på vår hemsida besök gärna den www.sjotungan.se
Problemen är åtgärdade
Ventilationen står stilla i hela uppgången. Det beror på att frysvakterna inte får tillräckligt värme och då går det inte att starta ventilation. VVS–metoder kommer ut imorgon och felsöker.
Sen har vi problem med då tre fristående tvättstugorna där blir det inte tillräckligt varmt i lokalen. Vi har satt ut värmeelement. Det kommer ut en drifttekniker från HA–Vent imorgon och felsöker .
Tisdagen den 28 november mellan kl. 10:00-11:00
Tyvärr är det ökad spridning av covid-19 i samhället. De vanligaste symtomen är snuva, feber, halsont, huvudvärk, förändrad smak och lukt, hosta, svårt att andas samt värk i muskler och leder. Känner du att du har något av symtomen stanna hemma! Du kommer att få fortlöpande information via hemsidan, portinfo och information i din brevlåda
Tid: 17.00 - 19.00 Plats: Föreningslokalen M102A
Glöggmingel med pepparkakor samt presentation av fastighetsägarna.
Fastighetsägarna bjuder på glögg och pepparkakor. Samt att de presenterar sig för oss samt svarar på frågor om boendeappen men också hur allt kommer fungera nu efter nyår
Arbete i marken kommer att utföras vid gaveln på M72. Arbetet beräknas ta 14 dagar
Vid utflytt
Lämna samtliga nyckelbrickor och eventuella utkvitterade nycklar till allmänna utrymmen i ett igenklistrat kuvert till föreningen. Antingen till fastighetsskötaren på måndagsträffen alternativt lägges i föreningens brevlåda på Myggdalsvägen 102A senast frånträdesdatumet.
Vid inflytt
Nyckelbrickor, 3 st, hämtas hos fastighetsskötaren på den måndagsträff som äger rum närmast innan tillträdet. Brickorna kommer sedan att aktiveras för att gälla från och med tillträdesdagen.
Nu bokar du föreningslokalen på samma sätt som tvättstugor och gästlägenheten. Du kan boka via nätet alternativt gå till en av tavlorna vid fristående tvättstuga 3 (vid M26 – M28), M20, M64, M96 eller vid bastun.
Max en bokning per månad
Du kan även boka föreningslokalen på måndagsträffen, då hjälper fastighetsskötaren dig
Från och med nästa år kommer cykelrensning att ske årligen av en extern firma. Detta för att underlätta för oss alla och säkerställa att cykelrummen inte blir belamrade och överfyllda av gamla cyklar.
Föreningen har begärt förhandling i Fjärrvärmenämnden, till följd av Vattenfalls chockhöjning av fjärrvärmepriset nu inför vintern.
Insynsskydd monteras på samtliga fönster in till cykelrummen, så att tjuvar inte ska bli lockade att ta sig in.
Fontänen är nu "lagad" och i drift, men stängd för säsongen. Den öppnar igen till våren. Vi beklagar verkligen dröjsmålet och ser fram emot att fontänen ska förgylla området under 2024.
Torsdag 19 oktober kl. 19.00-19.45
Lördag 21 oktober kl. 15.00-15.45
Måndag 23 oktober kl. 19.00-19.45
Onsdag 25 oktober kl. 19.00-19.45
Tisdag 31 oktober kl. 19.00-19.45
Torsdag 2 november kl. 19.00-19.45
Tisdag 7 november kl. 19.00-19.45
Torsdag 9 november kl. 19.00-19.45
Tisdag 14 november kl. 19.00-19.45
Torsdag 16 november kl. 19.00-19.45
Tisdag 21 november kl. 19.00-19.45
Torsdag 23 november kl. 19.00-19.45
Tisdag 28 november kl. 19.00-19.45
Torsdag 30 november kl. 19.00-19.45
Respektera att det är dessa tider som gäller. Däckförvaringen är en kostnadsfri service som Brf Sjötungan erbjuder sina medlemmar. Vill man ha personlig service andra tider bör man anlita någon av de många däck- och bilverkstäder i Tyresö som erbjuder denna tjänst.
Varmt välkomna!
HSB Sjötungans Grillfredagar
Datum 27 okt, 24 nov
Kl 18 tänds grillen
Plats M46-M50
Tag med de ni vill äta och dricka.
Föreningen står för grillkolen.
Vid regn och rusk ställs grillningen in.
Anmälan två dagar innan till mig
Här kan du läsa mer på Facebook
På grund av servicearbeten kan driftstörningar förekomma på värme och varmvattnet.
Tisdag-Torsdag den 31 oktober-2 november mellan klockan c:a 08.30 till 15.30.
Möte om stamrenoveringen är planerat till senare i höst
Vi återkommer om exakt tidpunkt
Friståendetvättstugor 1 och 2 är stängda den 5 – 6 oktober.
Friståendtvättstuga 3 är stängd den 12 oktober. Tvättstugorna kommer att få nya maskiner.
I december. Mer information kommer
Information från Tyresö kommun Läs mer på kommunens hemsida
Vattenläcka vid centrala Tyresö gör att Tyresö Centrum och kommunhuset är utan vatten. Vattnet beräknas vara tillbaka i morgon onsdag. Uppdaterat kl 09.40 tisdag 5 september: Vattnet beräknas vara tillbaka i Tyresö Centrum och kommunhuset i morgon onsdag den 6 september. Informationen uppdateras löpande. Vi har begränsat läckan. Nu är det endast Tyresö Centrum och kommunhuset som inte har tillgång till vatten. Det kan dock förekomma tryckförändringar och kortare avbrott i vattentillförseln i centrala Tyresö under tisdagen medan arbete pågår. Vi har upprättat ett tappställe vid bio Forellen för alla som har behov av att hämta vatten. Risk för missfärgat vatten När vattnet kommer tillbaka efter en avstängning kan det vara missfärgat, och tryckförändringar kan förekomma. Färgen kan vara gul eller brun, och det beror på att rost (små partiklar av järnoxid) släpper från ledningarna när vattenflödet ändras snabbt. Missfärgat vatten är inte farligt, men var försiktig med tvätt av kläder, särskilt vittvätt. Spola kallvatten i kranen några minuter tills vattnet är helt klart.
Uppdaterat kl 21.00. En vattenläcka vid centrala Tyresö gör att Tyresö Centrum och kommunhuset är utan vatten. Det finns för närvarande ingen prognos för när vattnet kommer tillbaka. Informationen uppdateras löpande. Uppdaterat kl 21.00 måndag 4 september: Vi har begränsat läckan. Nu är det endast Tyresö Centrum och kommunhuset som inte har tillgång till vatten. Vi har upprättat ett tappställen vid bio Forellen för alla som har behov av att hämta vatten. Risk för missfärgat vatten När vattnet kommer tillbaka efter en avstängning kan det vara missfärgat, och tryckförändringar kan förekomma. Färgen kan vara gul eller brun, och det beror på att rost (små partiklar av järnoxid) släpper från ledningarna när vattenflödet ändras snabbt. Missfärgat vatten är inte farligt, men var försiktig med tvätt av kläder, särskilt vittvätt. Spola kallvatten i kranen några minuter tills vattnet är helt klart.
Här kan du läsa mer och anmäla dig
Nu under sommaren när måndagsträffen är stäng hjälper fastighetsskötaren till med bokningen. Gör en vanlig felanmälan och ange följande: • Namn: • Adress: • Lgh nr: • Nummer på brickan: • Datum:
Fastighetsägarna lägger ett ärende till fastighetsskötaren, Ricardo, som kontaktar boende och ordnar med bokningen.
Dialog med kommunen om en snabb lösning pågår. Matavfallet slängs i sophusen tills vidare
Intresseanmälan finns i årsmöteshandlinarna. Fyll i den och lämna in.
2023-06
Med start måndag 5 juni kommer du få påsar, papperskorg utanför din dörr.
Det finns 4 stycken gråsvarta kärl placerade längs lokalgatan. Du öppnar dem med din nyckeldricka.
Kommunens papperspåsar är den enda typen av påsen som är tillåtet att använda, fler påsar finns att hämta hos bla.
COOP och ICA
Informationsbroschyr från Tyresö kommun
Sista Måndagsträffen innan sommaren är 12 juni. Måndagsträffen öppnar åter den 21 augusti klockan 18.30 Under semesterperioden hänvisar vi till felanmälan. Måndag till torsdag 07.00–17.00 och fredag 07.00–16.00 tel. 08–617 76 00
• Den felaktiga lägenhetsförteckningen i årsredovisningen beror på tryckfel från HSB och kommer att korrigeras. • Totalkostnaden för markåterställningen var ca 22 miljoner kronor exkl moms. Detta är en rejäl minskning från den första kostnadsuppskattningen (från HSBs landskapsarkitekter) som låg på ca 100 miljoner kronor. Arbetet har löpande granskats av föreningens ekonomer och revisorer, utan anmärkning. • Kostnaden för kabel-TV år 2022 har ökat p.g.a. gruppavtalet som började gälla i mitten av 2021. Utfallet för 2021 är således inte jämförbart med utfallet för 2022. •Styrelsens tidrapport för 2022 visar att man sammanlagt arbetat något fler timmar än 2021. Ersättning per arbetad timme var liknande tidigare år, drygt 200 kronor.
Den 16 juni 2023 genomförs en garagestädning i samtliga garage (A, B, C & D) inkl MC-garaget.
Detta
innebär att ni inte kan ha er bil eller motorcykel parkerad i garaget och därför själva måste ordna med
alternativ parkering under denna period. Under denna tid går det bra att parkera sin bil på
gästparkeringen, utmed lokalgatan eller på de grusade parkeringsplatserna utmed Myggdalsvägen, i
mån av plats. Den tillfälliga parkeringen är avgiftsfri.
Arbetet utförs av entreprenör Office Management.
De startar kl 08.00, vilket innebär att samtliga bilar måste vara flyttade vid den tidpunkten. Eventuella
fördröjningar pga bilar som står kvar innebär en kostnad för föreningen.
OBS! Brf Sjötungan, Office Management och Fastighetsägarna Service tar inget ansvar för skador som
orsakats på bil, motorcykel eller andra ägodelar som lämnas kvar i garaget under den aktuella
perioden.
Redan under fredag eftermiddag/kväll kommer det återigen gå att parkera i garaget som vanligt.
Vid eventuella frågor om garageåtgärderna går det bra att kontakta:
Sanna Stark, Fastighetsägarna Service sanna.stark@fastighetsagarna.se
Martin Engberg, Office Management 010-858 51 09.
Med vänlig hälsning
Fastighetsägarna Service
Här kan du se tidplanen för just din port. PDF-fil
Söndag 26 mars kl. 15.00-15.45
Tisdag 28 mars kl. 19.00-19.45
Torsdag 30 mars kl. 19.00-19.45
Söndag 2 april kl. 15.00-15.45
Tisdag 4 april kl. 19.00-19.45
Onsdag 5 april kl. 19.00-19.45
Fredag 7 april kl. 19.00-19.45
Söndag 9 april kl. 15.00-15.45
Tisdag 11 april kl. 19.00-19.45
Torsdag 13 april kl. 19.00-19.45
Lördag 15 april kl. 15.00-15.45
Respektera att det är dessa tider som gäller. Däckförvaringen är en kostnadsfri service som Brf Sjötungan erbjuder sina medlemmar. Vill man ha personlig service andra tider bör man anlita någon av de många däck- och bilverkstäder i Tyresö som erbjuder denna tjänst.
/styrelsen, Brf Sjötungan
Bastuggregatet är trasigt och kommer att bytas, det beräknas ta ca. två veckor
Snödrivor bildas snabbt i denna väderlek och det är svårt för takskottarna att vara på alla platser samtidigt. Därför behöver du vara extra försiktig när du går in och ut genom porten samt om du vistas nära huset där det finns risk för snöras. Titta gärna upp och se hur det ser ut på ditt tak. Vi spärrar av och försöker jobba undan snön så snabbt som möjligt.
Styrelsen i BRF Sjötungan tar snöröjningen i området på största allvar och ser detta som vårt högst prioriterade område inom markskötseln. HSB Mark har under många år fått förtroendet att hantera snöröjningen hos oss, mot bakgrund av att de historiskt gjort ett bra jobb. Tyvärr har så inte varit fallet den här vintersäsongen. Under det första kraftiga snöfallet fallerade snöröjningen fullständigt. Styrelsen var i kontinuerlig kontakt med HSB om detta och framförde kritik i väldigt hårda ordalag. HSB skickade då ut ett antal ansvariga som bad om ursäkt, krediterade fakturor och förklarade att detta inte skulle upprepas. Föreningen blev försäkrade att vi hade högsta prioritet i Tyresö och bristfälliga underentreprenörer skulle bytas ut mot HSBs egen personal från lokalkontoret i Tyresö. Tyvärr har snöröjningen nu fallerat igen. Styrelsen har varit - och är - i kontinuerlig kontakt med ansvariga på HSB och framför kritik och synpunkter i bestämda ordalag, och HSB meddelar att de gör allt de kan för att få hit så många resurser som möjligt. Vi i styrelsen tycker inte att snöröjningen nu är acceptabel och vi förstår allas frustration. Givetvis ska det inte fungera så här dåligt. Styrelsen har emellertid begränsade möjligheter att lösa snöröjningen akut annat än genom HSB Mark, eftersom alla entreprenörer har fullt upp dessa dagar och vi inte har egen snöröjningsutrustning. Styrelsen kommer att följa upp detta med HSB Mark inom den närmsta veckan och ta med oss detta till utvärderingen och förhandlingen kring vårt nuvarande markavtal, som löper ut sommaren 2023. Avslutningsvis vill vi åter igen beklaga den bristfälliga snöröjningen och försäkra alla medlemmar om att vi tar detta på största möjliga allvar.
Vänligen, Styrelsen
• Hissrenoveringen går enligt plan
• Målning övreparkeringen kommer att ske så snart vädret tillåter, nu är det för kallt och fuktigt
• Köhantering till undomslägenheterna. Ingen avgift för 2023.
Växtlista OBS det är en stor fil
Den 1 januari –23 höjs månadsavgifterna med 5%. Detta görs, på rekommendation av våra ekonomiska och finansiella förvaltare, för att säkerställa att föreningen klarar det ökade kostnadsläget i samhället.
Trots rådande omvärldsläge har BRF Sjötungan en stark ekonomi, men likt andra föreningar har även vi ökade kostnader som vi behöver parera. De poster som beräknas bli avsevärt högre år 2023 är primärt fjärrvärme, el, vatten och räntor.
Vi i styrelsen arbetar kontinuerligt för att optimera föreningens ekonomi och hålla nere kostnaderna. Vår ambition är att på ett kontrollerat sätt rusta föreningens ekonomi och slippa tvingas genomföra så kallade ”chockhöjningar”.
Tack för er förståelse och tillit.
Med vänlig hälsning,
Styrelsen
Har du frågor om hissrenoveringen kontaktar du Christopher Rystedt på Fastighetsägarna
christopher.rystedt@fastighetsagarna.se
Här kan du se tidplanen för just din port. PDF–fil
klicka på bilden för att se en större bild.
Tid: Tisdagen den 4 juni 2024 kl 18:30
Plats: Bio Forellen, Tyresö Centrum
Kallelse, Dagordning, Årsredovisning, fullmakt mm kommer i din brevlåda. Välkomna!
2024-04-02
Varmt välkomna!
HSB Sjötungans Grillfredagar
Datum 27 oktober och 24 november Kl 18 tänds grillen
Plats M46-M50
Tag med de ni vill äta och dricka. Föreningen står för grillkolen.
Vid regn och rusk ställs grillningen in.
Anmälan två dagar innan till mig
Här kan du läsa mer på Facebook
2023-10
I december
Vi tänder grillarna den 26 augusti, 14.00
Måndag 21 augusti klockan 18.30
1 juni 18.30
08–6177600 Telefontid måndag-torsdag 07.00–17.00 och fredag 0700–16.00
Överlåtelse av bostadsrätt, panter, garage, bilplats, förråd och lokaler, avgifter, hyror, inre fond mm
Uppsägning. Ska du säga upp något som debiteras på din hyresavi, tex. bastu, gym, parkering mm, är det hit du vänder dig
Måndag till torsdag 07.00–17.00 och fredag 07.00–16.00.
Akutafel, efter kontorstid och helger.
Telefontid 22:00‑07:00 alla dagar i veckan. Det är Sjötungans eget nummer, så de vet varifrån du ringer. Men du måste även uppge dina kontaktuppgifter för administrationen ska bli korrekt. Du är dock anonym för dina grannar. Den störande debiteras 1500kr för utryckningen.
Stambytet – träffa projektledningen på måndagsträffen
Nu kan du träffa projektledningen för stambytet varje måndag, med start nu på måndagsträffen den 19 februari 2024 18.30 – 19.30. Kom och ställ dina frågor och funderingar. Välkomna!
Varför behöver stambytet genomföras?
Pga. att avlopp och vatten uppnått sin tekniska livslängd och föreningen handskas med omfattande vattenskador.
Kommer ni att renovera badrum och kök?
Badrummen kommer att renoveras. Beträffande köken har vi inget konkret svar exakt hur köken kommer påverkas i och med stambytet utan mer information kommer komma ut framledes. Vi avråder från att genomföra egna våtrum- och köksrenoveringar just nu.
Kommer vi att kunna bo kvar under stambytet?
Ja, medlemmarna kommer kunna bo kvar. Provisoriska dusch- och toalettutrymmen kommer etableras på området under tiden stambytet pågår. Beträffande boenden med särskilda behov hänvisas ni till att ställa frågor till projektledningen om hur man kan gå tillväga under tiden stambytet kommer pågå.
Hur ser tidsplanen ut för stambytet?
Preliminärt som följer:
Utredningar och projektering referensstammar Q4 2023 – Q1 2024 Referensstambyte två huskroppar, ett låghus och ett höghus: Preliminärt genomförande Q2 – Q3 2024 Samtyckesprocess stambyte helhet preliminärt start från Q2 2024 Målsättningen start stambyte övriga föreningen preliminärt från Q4 2024 Stambytet sker i etapper och över flera år.
Hur lång tid kommer stambytet att ta i min lägenhet?
Generellt brukar ett stambyte från start till slut i en lägenhet ta 8-10 veckor och kan pendla +/- ca. 1-2 veckor beroende på omfattning och komplexitet. För BRF Sjötungans fall har vi inte ett exakt svar än och mer information kommer att komma ut framledes.
Vart kan jag som medlem skicka in mina frågor?
Skicka alla frågor digitalt till stambyte@sjotungan.se
Planerar ni fler informationsmöten framledes?
Ja, flera informationsmöten för medlemmarna kommer planeras under 2024. Aviseringar kommer gå ut.